Mokume Gane

Mokume Gane – tai ypač sudėtinga metalo apdirbimo technika, atsiradusi Japonijoje prieš 3-4 šimtus metų. Jos pradininku laikomas kalvis Dembei Shoami (1651-1728). Ši technika buvo labiausiai paplitusi ginklų puošyboje. Sujungus tarpusavyje skirtingų spalvų metalų junginius iš įvairių brangiųjų metalų – aukso, platinos, paladžio, sidabro, kartais ir geležies išgaunami nepakartojami piešiniai, kuriais buvo dekoruojami ginklai. Juvelyrikos rinkoje tai subtili naujovė.

Mokume Gane – išvertus iš japonų kalbos reiškia „metalinė pušies mediena“. Beje, piešinys vizualiai primena medžio faktūrą.

Žodis Mokume – „medžio akis“ vartojamas norint pabrėžti panašumą į medienos struktūrą, Gane – reiškia metalą. Abu žodžiai Mokume gane – metalinė medžio tekstūra.

Technologinio proceso metu naudojami 2 ir daugiau metalų. Jie gali būti taurieji ir spalvoti. Technologijos sudėtingumas susideda iš to, kad keli metalai, praktiškai nesuderinami, sujungiami tarpusavyje. Metalų susijungimui reikalinga aukšta temperatūra ir slėgis. Skirtingų metalų atomai difuzijos proceso metu pereina vienas iš kito ir atskiros metalų plokštelės susijungia tarpusavyje. Visas procesas reikalauja ne tik kruopštaus darbo, bet ir didelių medžiagos sąnaudų. Juvelyrikoje naudojant “Mokume” lydinio techniką sunkiausia yra sėkmingai sulydyti įvairius metalus, gaminio gamybos proceso metu patiriami dideli metalų nuostoliai, todėl gaminys sveria žymiai mažiau nei pradinis metalų kiekis, nes metalas maitina metalą.

Tikrai sudėtinga išmokti tiksliai bei teisingai atlikti visą procesą. Taip pat reikia nemenkų įgūdžių sukalant gatavus metalinius strypus iki norimo ruošinio.

Šiuolaikinė technika leidžia sluoksniavimosi proceso metu suspausti daug plokštelių – nuo 10 iki 30 – iš pasirinktų brangiųjų metalų. Metalų sujungimas vyksta be lydmetalio. Gaunamas daugiasluoksnis metalo briketas su skirtingu spalviniu sluoksniu. Briketas pjaunamas, sukamas, frezuojamas, kol gaunamas norimas raštas. Šis raštas yra tarsi topografinis gaminio žemėlapis, parodantis metalų sudėtį, spalvas bei raižinio gylį sluoksniuotoje medžiagoje.

Kiekvienas gamtos piešinys yra neatkratojamas. Netgi bandant pakaroti piešinį, jis tik stilistiškai būna panašus.

Susidomėjusių Mokume Gane technika laukiame “Juvelyrų artelės” studijoje (Aukštoji g. 7, Klaipėda).